Sedef Hastalığı (Psoriasis)

Psoriasis (Sedef Hastalığı): Sedef hastalığı toplumunda ortalama yüzde 1-3 oranında görülmektedir. Hastalığın kesin nedeni tam bilinmemekle birlikte, genetik bir zeminde tetikleyici faktörlerin etkisiyle bağışıklık sisteminin sıra dışı olarak epitel hücrelerinin etkilenmesiyle ortaya çıktığı düşünülmektedir.

Sedef hastalığı sınırları keskin, kırmızı renkli ve üzerlerinde beyaz kabukların bulunduğu lezyonlarla karakterize kronik inflamatuar bir hastalıktır. En sık diz-dirsek gibi darbe gören yerlerde olmak üzere, saçlı deri, tırnaklar ve genital bölgede ortaya çıkmaktadır.

Psoriasis vulgaris (Plak Psoriasis): Hastalığın en sık görülen tipidir. Genellikle diz, dirsek, kafa derisi ve bel-kalça gibi bölgelerde görülmektedir. Lezyonlar özellikle kalın, beyaz ve parlak kabuklarla kaplı kırmızı plaklardır.

Guttate Psoriasis (Damlacık Tarzı Sedef): Genellikle çocuklarda görülen ve üst solunum yolu enfeksiyonu sonrasında ortaya çıkabilen bir türdür. Göğüs, kol ve bacak derisinde küçük damlacık şeklinde görülmektedir.

Palmoplantar Psoriasis: Ayak tabanı ve el içinde keskin sınırlı, kırmızı, sarı-beyaz kepekli ağrılı çatlaklar yapan plaklar oluşturmaktadır.

Saçlı Deri (Scalp Psoriasis): Saçlı deride kırmızı bir zeminde beyaz kepeklenmeler yapan yaralar şeklinde ortaya çıkmaktadır.

Flexural veya Invers Psoriasis (Ters Yerleşimli Sedef): Koltuk altlarında, kasıklarda, meme altlarında ve cinsel organlarla kalçalardaki diğer deri kıvrımlarında görülür. Bu tür sedef düzgün ve parlak, kırmızı renkte lezyonlar şeklinde ortaya çıkar.

Püstüler Psoriasis: Özellikle yetişkinlerde görülen püstüler sedef hastalığında sarı iltihaplı, sivilce benzeri kabartılar görülmektedir. Genellikle sadece el ayası ve ayak tabanını tutmaktadır.

Eritrodermik Psoriasis: Nadir görülmektedir. Vücut yüzeyinin büyük bölümünü kaplayan deride yaygın bir kızarıklık, soyulma ve kaşıntı vardır.

İçerik Güncelleme Tarihi : 14.12.2022